#afkrektor14 -Tack för att ni kom!

Ni som läst min blogg vet att jag tillsammans med fyra andra driver den ideella tankesmedjan Skolsmedjan. Nu i veckan samlade vi 70 rektorer, lite politiker, förvaltningschefer, utvecklingsledare, Lärarförbundet, Friends, Lin,  m.fl., från 20 olika orter i Sverige, för att diskutera och stärka det (pedagogiska) ledarskapet och lärande organisation i våra kommuner och på våra skolor runt om i Sverige.

Det blev två intensiva och utmanande dagar. För oss i smedjan handlade det mycket om att få allt att klaffa och fungera. Listor på vad som gick bra och vad som kan göras bättre är redan upprättade och siktet är redan inställt på nästa milstolpe #afkvarberg14. Men när jag nu sitter här på söndagsmorgonen och tänker tillbaka kan jag inte låta bli att bli uppfylld över den enorma kompetens som flödade under dessa dagar. Deltagarnas kunnande och entusiasm. Föreläsarnas stringens.  Pecha Kucha-presentationer som kärnfullt förmedlade viktiga perspektiv. Jag kan inte låta bli att känna mig enormt tacksam över att jag får vara med i detta sammanhang. Att alla dessa kunniga personer är villiga att ta viktiga steg mot en lärande organisation tillsammans med oss i Skolsmedjan.

Att skapa en skola som utgår från våra barn är ingen lätt uppgift, men det är ett måste. Att skapa en skola som ligger i framkant, där lärande är något lustfyllt och fantastiskt. (För att lära är just det -lustfyllt, och tillfredsställande om än jobbigt.)  Att skapa en lärande organisation. I mötet med deltagarna på #afkrektor känns det målet lite närmre. Vi har så mycket kompetens i svensk skola. Vi måste tillåta oss att fira framgång. Dela erfarenheter systematiskt. Minska avstånden. Och i dessa tider, använda oss av lite professionell olydnad, som Smedingeskolans Mikael Parknäs så effektivt uttryckte.

Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Efter #afkrektor14 är jag övertygad om att vi tillsammans kan vända svensk skola och skapa den lärande organisations som svensk skola så innerligt behöver. Så än en gång tack för att ni kom allihop!

Med detta kan jag ju inte låta bli att bjuda in alla till #afkVarberg14 17-18 juni. Anmälan hittar du här.

PS Extra stort tack till mina smedkollegor Viktoria Struxsjö, Stefan Fornestedt, Johan Risborn, och Magnus Axelsson och hederssmederna Johan Dahlstrand, Lena Göthe, Lisa Carr, Katarina Sireus, och Pernilla Larsson.

Lämna en kommentar