Blogginlägg blev inslag i Rapport

För snart två veckor sedan skrev jag inlägget “Allt är mitt fel!” här på bloggen. Jag vet inte riktigt vad det är men vissa inlägg får enormt mycket mer spridning än andra. Detta inlägg slog alla tidigare läsrekord och det var som om jag satte ord på något som många kände.

Några som tyckte mitt inlägg var intressant var SVTnyheter och de valde att göra ett inslag på detta som spelades in idag och som kommer att sändas i Rapport till helgen.

Detta är ju naturligtvis väldigt roligt och visar att man från medias håll börjar lyssna till nya röster i skoldebatten. Men det är egentligen inte det jag reflekterar över när jag nu sitter på tåget påväg hem till Göteborg igen.

Inslaget vi spelade in idag tog tre timmar att spela in. Innan dess har reportern gjort research och vi har talats vid över telefon. Dessutom skulle en inspelningsplats hittas och inslaget ska klippas. I slutändan kommer det resultera i ett två-tre minuter långt inslag i Rapport. Det är inget konstigt med det. Ska det bli kvalitet måste det få ta tid.

I mitt yrke har man gjort undersökningar där man ser att vi lärare bara tillbringar 1/3 av tiden med våra elever. “Och ändå tycker lärare att tiden inte räcker till.”, ropar någon. “Nej, lärare ska undervisa mer och ägna mindre tid åt administration.” menar någon annan.

Jag tänker att det inte är mer undervisningstid varje lärare behöver utan mer tid att ta fram kvalitativ undervisning och tid till att systematisk utvärdera att eleven faktiskt lärt sig.

Att ett inslag på rapport som tar tre timmar att spela in blir tre minuter TV är inget konstigt. En lärare ska leverera 80minuter kvalitativ undervisning på 15 minuters förberedelsetid och 15 minuters efterarbete.

Olika världar, helt klart.

2 thoughts on “Blogginlägg blev inslag i Rapport

  1. Mycket intressant jämförelse Karin, visserligen kan man ju påstå det är som att jämföra äpplen med julgranar, men, skit samma säger jag. Det är en ögonväckare åtminstone, och det uppskattas storligen! Hoppas detta inlägg också får en massa uppmärksamhet!
    Gör en bra dag, vännen!

Leave a Reply

