Vad betyder bra?

Min son, som går i fjärde klass, skulle göra sin svenskläxa häromdagen. Denna vecka var uppgiften att beskriva museebesöket de gjort någon dag tidigare. En rolig och relevant uppgift. Hursomhelst frågar sonen efter en stund;

– Mamma, vad betyder bra?
– Det vet du väl, vad bra betyder?
– Men det står här, att vi ska skriva en bra början och ett bra slut. Vad är en bra början?

Efter lite diskussion och letande i minnet, kom sonen på att de pratat om hur man börjar och slutar berättelser, men för honom var kopplingen till läxan inte självklar.

Tänk så ofta vi gör så. Använder begrepp och uttryck som är så självklart för oss men som landar på helt annat sätt i våra elever. Och tänk vad svårt det är med skrivna instruktioner. Vad viktigt det är med tydliga exempel på vad vi menar är bra och vad som är dåligt.

Själv hade jag tidigare i veckan använt ordet bra i samband med diskussioner om analys, disposition, språk, och säkert mycket mer utan att ge direkta exempel på vad jag menar. Även om jag gör det emellanåt, gjorde min sons fråga mig uppmärksam på att jag långt ifrån alltid gör det, utan utgår från att eleverna förstår vad jag menar.

Veckans läxa och lärdom blev alltså; ska jag använda ordet bra i fortsättningen måste det vara väldigt tydlig med vad jag menar.

Leave a Reply

