Alla är inte lärare för att de gått i skolan.

I höstas fick jag en ny utmaning i form av en klass som inte riktigt fungerande på de olika sätt jag var van vid. Det var frustrerande, det var jobbigt och rent ut sagt skitsvårt. Jag tyckte jag vände ut och in på mig själv och ändå blev det bara rörigt på lektionerna. Så en dag vräkte ur mig min frustration över mina kollegor. Jag svartmålade eleverna mer än jag tog på mig skulden själv, kanske förståeligt men föga professionellt.

Som tur är har jag kloka kollegor. De lyssnade måttligt på mitt gnäll och gav mig istället konstruktiva råd. Jag fick leta fram det som faktiskt fungerade i klassen och utgå ifrån det. Systematiskt och ganska våghalsigt fick jag pröva nya vägar. Jag fick ändra mitt förhållningssätt och ändra på för mig självklara saker. Utan att för den skull tumma på vare sig kursplan eller skollag. Helt enkelt göra det bra lärare gör. Det visade sig att min kaosklass under kaoset var en fantastisk samling individer och tro det eller ej; vi fick till det rätt bra min kaosklass och jag.

Under hela min lärartid har jag på riktigt aldrig mött en elev jag inte tyckt om, vi har fantastiskt fina ungdomar i det här landet. Att då läsa Thomas Petterssons debattartikel i DN gör mig beklämd. Här kommer en journalist och tar ett jobb han inte är utbildad för och misslyckas och då är det barnens fel. De är ouppfostrade och saknar hyfs. Hans skolminnen ur ett barnperspektiv ter sig långt borta, han känner inte igen sig. Nu faller skolan fritt, för ungdomarna i Sverige saknar respekt för överheten, blir hans slutsats.

Jag är den förste att medge att vi har stora problem i den svenska skolan, men att ge barnen skuld för vuxenvärldens svek det är inte okej någonstans. Att inte i en enda mening reflektera över att han själv saknar de fyra års studier som krävs för att bli lärare på högstadiet, gör att det blir svårt att ta hans inlägg som annat än löst tyckande och det gör sig sällan bra i landets största tidning.

Ett barn som stökar på lektionen gör det av en anledning. Vi människor vill lyckas, vi vill tillhöra gemenskapen, vi vill göra rätt. När vi faller utanför den ramen finns det orsaker till det. När barn gör det, är det vår skyldighet att guida dem rätt. Alla barn vill och kan lära! Men alla människor är inte lärare bara för de gått i skolan.

Nu ska jag springa iväg och tjänstgöra på sonens föräldrakooperativaförskola. Jag gör det med den djupaste respekt för den anställda professionella personal som arbetar där. Även om jag själv är mamma och gymnasielärare betyder inte det att jag kan genomföra vettig pedagogisk praktik med barn i de yngre åldrarna. Min eventuella upplevelse av kaos måste alltså relatera till det. Min eventuella kritik måste förhålla sig till det. Men då jag gjort detta förut så vet jag att det kommer bli hur kul som helst.

9 thoughts on “Alla är inte lärare för att de gått i skolan.

  1. Eller hur! Jag tänkte samma sak när jag läste den igår. Väldigt synd att den får stå för en stor del av bilden av skolan, en bild som många av oss inte känner igen. Glad sommar på dig!

  2. *förståeligt, * professionellt.

    Dessutom kan jag inte se att Thomas Pettersson skyller på att det är elevernas fel att det ser ut som det gör. “Tilliten till vuxenvärlden är begränsad”, “Bristen på elevansvar, och bristen på regler och konsekvenser från lärarnas och skolledningens sida.” är de anledningar som ges till elevernas agerande, jag ser inte att Thomas försöker skylla missförhållande på eleverna. Att Thomas inte är utbildad lärare är dock mycket viktigt att ta upp i denna debatt. Att en outbildad person inte har kompetens nog att vara lärare och därmed inte kompetens nog att hantera de situationer som beskrivs är oerhört viktig information som saknas i debattartikeln. Att en lärare studerar ungefär 3-5 år är ingen slump. Däremot har jag som snart utbildad lärare INTE GENOMGÅTT EN ENDA kurs som ENS BEHANDLAR konflikthantering (Linköpings universitet), så hur en lärare ska antas vara expert i att behandla konflikter är ett mysterium. Jag vågar säga att grundproblemet är att lärarutbildningen inte ens är i närheten av att förbereda läraren för hur verkligheten ser ut i skolorna.

  3. Att debattartikeln skulle vara en verklighetsfrånvänd bild av hur det ser ut i skolorna håller jag absolut inte med om, och det grundar jag på hur mina klasskamrater som redan har tagit sin lärarexamen beskriver sin arbetssituation.

    • Tack för korrektur…

      Jag har aldrig ifrågasatt Thomas Petterssons upplevelse. Den är hans. Jag har ifrågasatt hans slutsatser och hans grund för dessa. I viss mån ifrågasätter jag också valet att publicera.

  4. Jag upplever i Thomas Peterssons artikel en naivitet från journalisten när han tror att en person helt utan pedagogisk utbildning ska kunna kliva in och “förbättra” elevernas situation!
    Helt klart nedvärderar man lärarnas yrke!!

    Mycket respektlöst!!

    Visst är situationen mycket tuff i skolor idag men lösningen är högre kompetens hos lärarna (och fler specialpedagoger, kuratorer och vuxna som stannar kvar och reder ut situationen, inte rymmer/smiter från klassrummet och sviker de elever som behöver ett vuxenstöd när någon blir våldsam!)
    Har man elever som kommer ifrån krigsdrabbade länder så måste det finnas kompetens om posttraumatisk stress. En elev med krigsupplevelser i ryggsäcken skall ALDRIG behöva hamna i trauma i en svensk skola för att vikarien lämnar klassrummet!
    Skäms!! Jag blir uppriktigt förbannad och undrar vem som hjälper föräldrarna till dessa elever att säkerställa att eleverna får kompetent och adekvat utbildning??

    Snälla gör skolan statlig!!för det finns inte kompetens eller ekonomiska möjligheter för kommunerna att ta ansvar och tillgodose elevers behov!

    Höj lönen för lärare och pedagoger inför regelbunden kompetensutveckling för både lärare och skolledning! (Både specialpedagogik och konflikthantering)
    Minska klasserna till grupper utifrån elevernas behov. Det måste finnas flexibilitet att anpassa utifrån elevers behov. Mindre klasser och fler vuxna. Ta elevernas situation på allvar.
    Minska på institutionerna låt barn få vara barn!
    I kreativitet så växer kunskap!!! I otrygghet växer bara rädsla.

  5. Jag upplever i Thomas Peterssons artikel en naivitet från journalisten när han tror att en person helt utan pedagogisk utbildning ska kunna kliva in och “förbättra” elevernas situation!
    Helt klart nedvärderar man lärarnas yrke!!

    Mycket respektlöst!!

    Visst är situationen mycket tuff i skolor idag men lösningen är högre kompetens hos lärarna (och fler specialpedagoger, kuratorer och vuxna som stannar kvar och reder ut situationen, inte rymmer/smiter från klassrummet och sviker de elever som behöver ett vuxenstöd när någon blir våldsam!)
    Har man elever som kommer ifrån krigsdrabbade länder så måste det finnas kompetens om posttraumatisk stress. En elev med krigsupplevelser i ryggsäcken skall ALDRIG behöva hamna i trauma i en svensk skola för att vikarien lämnar klassrummet!
    Skäms!! Jag blir uppriktigt förbannad och undrar vem som hjälper föräldrarna till dessa elever att säkerställa att eleverna får kompetent och adekvat utbildning??

    Snälla gör skolan statlig!!för det finns inte kompetens eller ekonomiska möjligheter för kommunerna att ta ansvar och tillgodose elevers behov!

    Höj lönen för lärare och pedagoger inför regelbunden kompetensutveckling för både lärare och skolledning! (Både specialpedagogik och konflikthantering)
    Minska klasserna till grupper utifrån elevernas behov. Det måste finnas flexibilitet att anpassa utifrån elevers behov. Mindre klasser och fler vuxna. Ta elevernas situation på allvar.
    Minska på institutionerna låt barn få vara barn!
    I kreativitet så växer kunskap!!! I otrygghet växer bara rädsla.

Leave a Reply

