Det borde inte handla om kunskapskrav, utan hur vi lär oss så mycket som möjligt!

Under Almedalsveckan fick jag ett meddelande på Facebook från en elev som tog studenten i våras. Meddelandet mynnade ut i en lång diskussion om skolan och skolpolitiken och eftersom jag tycker elevperspektiv är mer än viktiga har jag nu frågat om jag får publicera vår diskussion här. Studenten heter Julian Fuchs och jag vill understryka att han inte längre är min elev.

Hej Karin!
Hoppas allt är bra med dig och att du har en skön semester och laddar om batterierna så du kan fortsätta med det du gör bäst när terminen tar fart igen!

Jag sitter just nu och kollar på Almedalsveckan och dom pratar om skolan i media. Om du inte kollar så tycker jag du ska kolla på svtplay och höra av dig till mig om hur du ställer dig till frågorna som diskuteras!
Hälsningar
Julian
Ps: förlåt för alla stavfel osv, du bär inte ansvar för dom! Ds

Hej Julian!
Jag hoppas allt är fint med dig och jag blir glad att höra från dig. Just nu befinner jag mig i Italien på semester och hade väl tänkt fly bland annat Almedalen, det går sådär… 😉.

Som du förstår har jag inte sett så mycket, men av de rapporter jag fått och det jag läst på Twitter, verkar väl tillit vara det nya modeordet bland skolpolitiker annars mycket lite nytt under solen.

Såhär tänker jag; Vi vet rent vetenskapligt att de unga som växer upp idag aldrig har haft högre IQ jämfört med alla tidigare generationer. Vi vet också att svenska ungdomar inte tycker skolan angår dem. -Det är allvarligt!

Många unga i Sverige är duktiga och tjänar massa pengar i branscher svensk skola inte ens kan stava till. (Läs typ dataprogramering, spelutveckling mm) -Det är ett problem och alla vi som arbetar i skolan har en enorm utvecklingsresa framför oss för att göra skolan angelägen och likvärdig för våra ungdomar. (Vi vet nämligen att ju längre våra invånare går i skolan desto bättre går det för individen och desto mer pengar tjänar samhället. )
Hursomhelst så handlar den politiska skoldebatten om helt andra och faktiskt rätt ointressanta saker.

Betyg?!? Det är ett mätinstrument inte ett lärverktyg.
Läxhjälp?!? Ge ungarna fler lärare och lär lärarna först och främst att ge bra läxor som varenda unge klarar själv.
Mindre klasser?!? Vi har förhållandevis små klasser i Sverige.
Ett extra skolår?! Mer av samma medicin som inte funkat är sällan god idé.
Ordning och reda??! Kan vi typ få på två sätt. Antingen angår du dina elever eller så slår du dom…

Nä du Julian, ur led är skoldebatten. Vad tycker du själv? Det skulle vara mycket mer intressant att ta del av än alla skolpolitikers tankar.
Hälsningar
Karin
PS Din svenska fungerade hur bra som helst DS

Hej igen!
Härligt med Italien!
Hoppas ni kollar på VM och att du och grabbarna håller på Tyskland!

Problemet tror jag, är att rektorer och politiker stirrar sig blinda på betyg och att Pisa-rapporterna visar “krisresultat”, men jag tror verkligen inte det har att göra med att eleverna har blivit sämre, egentligen.

Jag tror att en stor brist på motivation gör att resultaten går ner. Jag kan ju bara kolla på min egna skoltid och jag ser mig varken dum i huvudet eller osmart, men min brist på motivation under skolgången gjorde att jag inte kände att jag behövde göra mer än nödvändigt (knappt ens det). Jag tror att det man borde se över är snarare hur man kan motivera elever än att lägga på eleverna mer läxor och extraår.
//Julian

Hej, hej!
Japp, vi kollar VM, men håller självklart inte på Tyskland, Brasilien är laget i våra hjärtan.

Du är klok du! Det du skriver är precis det forskningen kommit fram till. Få får jobb oberoende av gymnasiekompetens, därför är inte gymnasiet längre ett löfte om arbete vilket sänker motivationen.

Dessutom befinner sig skolan mil ifrån ungdomars verklighet, vilket gör att det känns omotiverande trots att om man placerade det man lär sig i ett sammanhang man kan se nyttan med skulle vara hur motiverande som helst. Arvid, min son, satt igår och pratade engelska med en italienare, trots att han inte lärt sig engelska i skolan än. Men när han spelar bla Mine craft är engelskan nödvändig därför också motiverande att lära sig. Det är så självklart egentligen.

Själv tyckte jag skolan var meningslös och frustrerande, den tog tid från allt annat jag ville. Men på den tiden fanns nån slags rädsla för lärarna vilket gjorde att man gjorde det man skulle ändå (även om jag inte minns en bråkdel) Vill vi inte skrämma våra barn till lydnad och att lära sig måste vi jobba med motivationen och få lärare att våga prova nya vägar att närma sig eleverna.
//Karin

Hej!
Man måste ju kunna flytta fram skolan i realtid? Det känns som man flyttar sig 10-20 år bakåt i tiden så fort man kliver in på skolan. Först och främst behöver skolpolitikerna förstå detta och på något sätt lägga fram en reform( eller hur det går till) som “moderniserar” skolan. Jag menar ju såklart inte att man nödvändigtvis ska spela minecraft i skolan men jag tror du förstår hur jag menar?

Att lära eleverna något är väl det som ska stå i centrum? Hur kan skolans viktigaste uppgift hamna i skymundan? Det kommer ställas oerhörda krav på lärarna för att de ska kunna undervisa på ett sätt som eleverna kan relatera till och samtidigt kan bli motiverade till att lära sig. Men samtidigt, du som är lärare, är det inte det ni vill?

Säg att någon skulle komma på ett sätt som, då rent hypotetiskt, garanterat skulle lära/motivera elever hade inte ni(lärare) velat ta del av det sättet och gjort allting för att ni ska kunna lära ut på bästa sätt!?
Jag hoppas och tror att alla som väljer läraryrket gör det för att dom vill lära barn/ungdomar något?

Jag tycker att det är fegt av Björklund &c.o att slå neråt och skylla på lärarna!Samma sak med rektorerna, att vara rektor tycker jag ska var något man förtjänar, t.e.x man har varit lärare länge och har varit omtyckt osv. Rektorer är ju den som eleverna måste kunna lita på, inte dra sig från att träffa.

Vidare tror jag att undervisning ska ske i skolan och att ta med sig något hem bara gör saken bara sämre. Säg att man ska skriva en essä: är det inte bättre att man skriver den i skolan och kan fråga läraren så man kan få hjälp i processen? Att sitta hemma utan vetskap om hur man gör och veta att man ska få det bedömt är väl motsatsen till motiverande?
//Julian

PS Det kan hända att jag låter som den största hycklaren, då jag inte var en “stjärnelev” men jag gjorde ju valet att inte vara det; jag tror inte på skolan som den ser ut nu. Jag ville visa att man kan klara av skolan utan att följa “lagarna” om du förstår vad jag menar. Jag brydde mig inte först, då skolan ligger 20 år bakom för att jag skulle få ut något av det! Men jag kunde inte under mina två sista år på gymnasiet låta bli att tänka på dom som vill få ut något av sin skolgång. Och jag tänkte att om jag hade haft barn så hade jag inte låtit dom gå i den svenska skolan. SÅ FÅR DET INTE VARA! DS

Du var en stjärnelev på ditt sätt, få har gjort samma intryck som du. Och du har rätt i det du skriver. Skolan ligger efter sin tid. Samtidigt brinner alla lärare för att nå sina elever och för att kunna lära dem saker. Och jag tror visst att du måste lyfta in minecraft i klassrummet om det är relevant, eller sociala medier. Hjärntorget är ju en hopplös site i jämförelse med FB tex. Svenska elever tillbringar lite tid i skolan jmf med andra länder därför är det inte konstigt att det blir massa läxor.

Självklart ska essäskrivandet ske under lektionstid gärna ämnesövergripande. Det finns inget som säger att ett klassrum måste se ut som ett klassrum, att en skoldag måste se ut som en skoldag osv. Men för att nå eleverna måste vi jobba ihop. För även om jag försöker nå ut och hänga med har jag egentligen ingen aning i vilken värld ni rör er. Utvecklingen snurrar så otroligt fort och det är er tekniken når först tex. Det skiljer betydligt mer på er verklighet och er föräldrageneration än det gör mellan min generation och mina föräldrars. Det är först när vi bygger om skolorganisationen så att vi arbetar tillsammans ( ALLA i skolan) som vi kommer att lyckas och då måste ju fokus ligga på att man ska lära sig så mycket som möjligt inte att det ska ske på specifikt sätt. Huvudsaken är ju att man lär sig. Var läraren står (katederundervisning) är ju fullständigt ointressant om ungarna inget lär sig. Elever måste visa lärare på sin värld och kanske än viktigare elever som du själv som precis lämnat skolan och som med lite perspektiv kan upplysa om galenskapen som pågår i skolan.
//Karin

Jag känner att varken rektorer eller politiker vet hur det ser ut på riktigt.
Det var det jag menade med att rektorsrollen måste vara något man förtjänar genom att ha jobbat som lärare och sedan gått rektorsutbildning! Tycker att något liknande måste gälla politiker!
Vem fan är Björklund att berätta för elever och lärare hur skolan ser ut och vad som behöver ändra?
Han gick i skolan för väldigt länge sedan, visst skolan har kanske inte rört sig så mycket framåt sen dess men iallafall. Han kan inte tro att hans ” studiebesök” ger en riktig inblick…

Det finns bra och dåliga rektorer och mer eller mindre insatta/ödmjuka politiker. Men just i den situation som Sverige befinner sig, som är världsunik då vi är så teknik och välfärdsutvecklade måste vi ta de unga till hjälp. Vi måste också konstatera och se att det är sjukt svårt att vara bra lärare i svensk skola. Och har vi inte bra motiverande lärare får vi ingen bra skola…

Om du fick vara Björklund vad skulle du ta tag i då? Vad tycker du är mest uttråkande och oinspirerade? Vad skulle du vilja skolan utvecklade? Hur lär du dig nya saker?
//Karin

Hmm Det är svårt, jag menar detta är ju en jättemöjlighet…

Jag har alltid tyckt att när en klass kan jobba tillsammans o diskutera framsteg inom olika områden är något jag gillar, att få höra andras “riktiga” åsikter är det som kan göra att man kan få möjlighet att få se saker från andras perspektiv. Om vi får lyssna se på något t.ex så är det lätt att man uppfattar/tolkar något på ett sätt och man tror att det är det som gäller. Om det är någon som berättar om hur dom upplevt samma sak så ger det bättre perspektiv.

Men å andra sidan så är debatt-formen något av det svåraste att hålla på en hälsosam nivå i ett klassrum.

Slås varje gång när jag får en sådan fråga hur lätt det är att hitta fel men så svårt att hitta en lösning. Jag har kanske sagt det förr i klassrummet, men jag tror att valen av kurser kan vara a-o, finns ingen som helst anledning för vissa att läsa t.e.x natur. Men också att lära ut något som eleverna kan ha användning för, men användning så menar jag inte att “sen när du är gammal så kommer du blablabla…” Jag menar något som en elev kan känna direkt att man kan ha användning för.
//Julian

Det är ju just det. Och politiker jobbar på att få röster och letar därför hellre fel hos varandra än kommer med kreativa men inte röstsäkrande lösningar. Jag tror dock på att arbeta i grupp långt mer än vi gör idag dessutom finns helt andra möjligheter att tex skriva tillsammans idag.
Det där med användning är spännande; forskning visar att vi är mer benägna att lära oss något som kan hjälpa någon annan om 10min än något som hjälper oss själva om 10år…
//Karin

Exakt, men att hitta något som kan användas är oerhört relativt.. Och vem ska definiera det osv?

Men det är svårt med generella lösningar. Tror lärare måste inspireras mer av varann och våga ta ut svängarna. Lyssna på elever och våga lära av dem och släppa massa jävla prestige.

Jag tror det blir svårt att få en betydande förändring på skolan så som politiken ser ut nu. Så första steget är nog att få politikerna att förstå att dom kollar på helt fel saker…

Mmm jag har lärt mig massor om
Politik det senaste året. Det är lättare att påverka än vad man tror. Det gäller att jobba med opinionen. Vill typ alla ha en viss typ av förändring kommer politikerna också vilja det. Politiker VET att tex betyg inte hjälper men de vet också att folk vill ha betyg alltså driver de frågan

Ja men det är det jag menar, frågan som diskuteras är “hur ska vi få elever att klara kunskapskraven” men det är inte samma sak som att säga: hur ska vi göra så att eleverna lär sig så mycket som möjligt! Man måste på något sätt lyfta debatten till “vad är skolan till för?”

Där sa du något viktigt. Saken är ju den att vårsyn på kunskap drastiskt förändrats i och med Google. Allt går ju att googla så varför kunna en massa kungar utantill tex. Självklart måste vi förhålla oss till Shakespeare även idag men på vilket sätt?

Mår samhället bra av att vi pungar ut en massa elever som uppfyller “kunskapskraven”? Men saken med historia är att vi måste lära oss mer om “varför”. Sen vad hans släkt heter och huruvida hans släkt hade blodsjukan är inte alltid nödvändigt.

Spelar ofta väldigt liten roll vilka kunskapskrav man har om man vill få ungar att lära mer. Det är liksom inte i kraven problemet sitter.,. Sen måste ju alla barn kunna läsa, vilket många svenska barn inte kan men de läser ju inte mer för att det står i ett krav att de ska läsa vissa texter på visst sätt…

Usch blir ju deppig av sånt här…

Vad skulle du vilja göra för att påverka?

Jag skulle vilja sätt just det på agendan, -hur får vi våra barn att lära sig så mycket som möjligt! Jag skulle vilja få folk att förstå hur pinsamt att det inte är det som diskuteras i skolpolitiken.

Jag kan inte annat än att hålla med dig…

2 thoughts on “Det borde inte handla om kunskapskrav, utan hur vi lär oss så mycket som möjligt!

  1. Hej Karin och Julian!
    Tack för att jag får läsa era tankar och reflektioner om skolan. Som skolpolitiker har jag lärt mug att det är få saker som är så lärorika som att lyssna på, och samtala med, lärare och elever.
    Jag delar ert engagemang för skolan och tycker att Sverige behöver satsa mycket på att modernisera skolan. Då menar jag att ge den tillräckliga resurser förstås, men framför allt att se till att skolan blir relevant för eleverna. Att det går att motivera och skapa framtidstro. För att komma dit måste alla samarbeta i och för skolan: lärare, skolledare, förvaltningsfolk och politiker. Utan det går det bara inte.
    Jag avstår från att rabbla politiska förslag här – dem möter ni i valrörelsen ändå. Men jag tror det är viktigt att så många som möjligt vill samarbeta om en plan för att förbättra skolan och att stärka lärarnas förutsättningar. Det gör sig inte självt – men det måste göras.
    Stort tack till er båda!
    Cecilia Dalman Eek, riksdagsledamot (S) i utbildningsutskottet

  2. Pingback: Problemfokuset hindrar skol- och samhällsutveckling « christerhellberg

Leave a Reply

