Länge leve lärarstudenter

I mitten av vecka 40 kommer de. Det är likadant varje år. De dyker liksom upp och pockar på uppmärksamhet trots att det är mitt i pågående termin. Trots att det egentligen inte alls passar särskilt bra in i den övriga skolverksamheten. Ändå blir jag alltid överraskad över hur roligt jag tycker det är att de kommer. Lärarstudenterna!

Denna gång var de två. Två vetgiriga, begåvade, positiva och inspirerande tredjeterminsstudenter. I materialet från lärarhögskolan står det att de ska undervisa lite. Jag förstår direkt att dessa unga lärarkandidater verkligen vill lära sig hantverket och prova så mycket som möjligt. Jag hör mig själv säga; “Ok ni får ta hand om tvåan och trean. Det blir sex lektioner per klass.” Jag går igenom planering ger dem uppslag och material. Vi diskuterar undervisningens syfte och mål. Vi pratar formativ bedömning och uppgifter.

Påfyllda med material gör de ett upplägg för perioden. Det tar tid. Lång tid. Tid jag själv i min vardag inte har. När de kommer tillbaka till mig med sitt upplägg justerar vi och de börjar planera de två första lektonerna. Det tar en hel arbetsdag, av inläsning, av diskussioner och planerande.

Genomförandet av studenternas lektioner går imponerande bra. Visst finns det saker jag gjort annorlunda, och andra saker som var mindre bra men på det stora hela imponerar de unga studenterna stort på mig. Framförallt är det deras iver, entusiasm och ambition. Att lärarutbildningen skulle vara dålig eller ta in olämpliga elever motbevisar mina studenter flera gånger om.

Idag var det sista dagen. Vi har jobbat hårt och vi har alla tre fått nya lärdomar. Framförallt har vi pratat om att lektionen är helig. Vi har sett att en välplanerad lektion lär eleverna mycket mer på mycket kortare tid. Studenterna har verkligen haft gott tid att förbereda sina lektioner och de har planerat dem ihop och sedan tillsammans med mig. De har nyttjat varje sekund av tiden och därför fått ett väldigt hållbart material. Det får mig återigen att fundera på hur evinnerligt korkat det är att tro att fler elever per lärare på sikt kommer spara pengar. En dåligt planerad lektion får eleverna ut betydligt mindre av än en bra. Och har läraren många elever och många uppgifter utöver undervisningen genererar det en rad dåliga lektioner. Detta drabbar primärt eleverna men också ekonomin då det kommer att ta längre tid för eleverna att lära dig samma sak som de gjort under en välplanerade lektioner.

Självklart ska jag i min vardag ha fler klasser än två. Jag är är lärare med god erfarenhet. Men vinsten av att arbeta i team, att ha tid att diskutera och ompröva uppslag och idéer, är så stor att rektorer, ekonomer, förvaltningar och politiker ja hela samhället borde få se vilken skillnad en god planering kan göra.

Tack kära lärarstudenter för att ni påminde mig om värdet av en god planering. Tack för många inspirerande samtal. Och inte minst tack för att jag kan känna hopp inför framtiden. Ni kommer bli fantastiska lärare!

One thought on “Länge leve lärarstudenter

  1. Suck, minns ju hur roligt det var när studenterna kom. Så mycket man kunde lära sig själv, och så mycket det betydde med några par ögon i klassrummet. Inte minst på mig själv!

Leave a Reply

