Att få pris…

Igår hade Lärarförbundet kongressfest. En imponerande tillställning med god mat, underhållning och med skolministern som hedersgäst. Jag var inbjuden eftersom jag skulle få ta emot Göra skillnad-priset uppe på den stora scenen.

Att bli tilldelad ett pris för något man gjort händer ju väldigt sällan och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte gläder mig mycket åt priset, samtidigt kan jag inte låta bli att tänka på att det finns så många som gör skillnad, som aldrig uppmärksammas, men som fortsätter att göra strålande insatser.

Jag fick priset för den film jag gjorde våren 2013 som ledde till debatt och samtal med Björklund vidare till riksdagsseminarium och som i förlängningen gjorde att vi skapade Skolsmedjan. Det är en resa som har varit och är väldigt spännande och inspirerande och som gett mig många nya insikter och berikat mig med så många möten med fantastiskt begåvade människor och jag känner mig väldigt tacksam ödmjuk inför det. Samtidigt ger alla dessa möten stor tillförsikt inför framtiden. Kompetensen inom skolan är hög, frågan är bara hur vi tar tillvara och hur vi förädlar den.

Därför blev jag nog gladast igår när en kvinna från norra Sverige kom fram och berättade hur hon delat min andra film, om vikten av att skapa lärande organisation, med sin förvaltningsledning och hur den filmen inspirerat dem att ta ett helhetsgrepp om skolan. Tänk vad häftigt ändå. Tänk vad stort. Tänk att man faktiskt kan göra skillnad.

Därför vill jag säga tack! Tack alla ni som sa så snälla saker igår. Tack för alla fina twitterord. Tack Elisabet Mossberg för att du nominerade mig så jag fick vara med om denna upplevelse. Tack Lärarförbundet. Och tack till alla er som jag har den stora äran att arbeta tillsammans med varje dag. Vi gör varandra bra!

IMG_6311-1.PNG

Leave a Reply

