När viljan att vinna är starkare än att göra det bästa för våra barn

Att arbeta i en politiskt styrd verksamhet är sannerligen inte lätt. Att arbeta i den för politiken så brännheta skolan torde snart vara en omöjlighet.

Jag är en politisk lekman som aldrig tillhört ett politiskt parti. Det är först under de senaste åren som jag fått insyn i hur politiken fungerar i praktiken och det är förvånansvärt ofta som jag häpnar över att viljan att vinna makten skuggar över viljan att göra det som är det bästa för verksamheten, det bästa för landet.

Under en stor del av mitt vuxna liv har jag arbetat i politiskt styrda verksamheter. Och där spelar politiken en stor roll. Vi är beroende av den för att få förutsättningar att göra vårt jobb. Vi behöver riktning och spelregler. I över ett år har vi väntat på att få veta riktningen som svensk politik skulle komma att ge skolan. Vi har väntat på att få en långsiktig och hållbar plan för skolutveckling. Något OECD bevisat om och om igen att landets barn är i skriande behov av. Vad har vi fått? Först användes skolan som ett slagträ i valrörelsen. Och nu sätter Sverigedemokrater agendan för svensk politik.

Jag är arg idag men jag är också förtvivlad. En gång i modern tid kom Sverige Demokrater till vår skola, inte för som jag i min enfald trodde, prata politik, utan för att provocera fram bråk. Retoriken de använde då är numera riksbekant i och med den så kallade Järnrörsskandalen. På skolan hade vi kulturdag, årets höjdpunkt och in på skolgården klev tre kostymklädda, numera inte helt obekanta, herrar och gapade och skrek. Jag tänkte att det skulle vara möjligt att vänligt be dem gå, istället blev jag rädd, riktigt rädd. Och det som skulle vara årets höjdpunkt slutade med förtvivlade elever.

Igår fick vi veta att dessa herrar och deras kompisar tänker spela ett maktfullkomligt spel en möjlighet som svenska folket har gett dem. Det är föga förvånande. Det som däremot förvånar är den fullkomliga glädje allianspolitikerna visar i den uppkomna situationen. “Jag sitter inte i riksdagen för att jag gillar att förlora” twittrar Annie Lööf. Jan Björklund hoppas att hans lag ska vinna och Carl Bildt konstaterar att detta minsann är bra för landet. Själv mår jag illa. Våra barn är i ett skriande behov av att svenska politiker tar ansvar för skolpolitiken. Att de kommer överens om en långsiktig lösning. Sverige som land behöver en hållbar politisk lösning. Svenskarna har genom sin röstsedel splittrat det politiska landskapet och det är detta resultat vi har att förhålla oss till. Gilla det eller inte. Det är inte läge att bete sig som om riksdagen vore som allsvenskan i fotboll, att det finns vinnare och förlorare. Det handlar inte om vilken budget som är bäst utan hur vi bygger ett stabilt land skapat en stabil politik ur det uppkomna valresultatet.

Om ni alla politiker vill våra barns bästa om ni vill det bästa för Sverige då ser ni till att komma överens och ta ansvar på riktigt. Eller föredrar ni att Sverigedemokraterna dikterar villkoren i svensk politik. I den uppkomna situationen och de val ni efter gårdagen gjort spelar så vitt jag kan förstå dem rakt i händerna. Ni spär på politikerföraktet. Och då vill inte jag längre vara med.

One thought on “När viljan att vinna är starkare än att göra det bästa för våra barn

Leave a Reply

