Ingen fråga är för dum. En liten berättelse såhär i juletid.

Det är den 7 november och familjen äter middag. På radion har jag under dagen blivit påmind om att det just idag är dagen då Stockholms blodbad inleddes. Runt middagsbordet börjar jag att berätta om denna fruktansvärda historiska händelse. Jag berättar om Kristian Tyrann, och om Sten Stures änka Kristina. Om Gustav Vasas pappa som så olyckligt knackar på slottsdörren denna ödesdigra kväll och jag berättar om biskoparnas maktkamp som gör att nästan alla inflytelserika människor i Stockholm under denna tid fick sätta livet till. Jag berättar om hur folket beordrades att tvätta Stockholms gator rena från blod. Äldste sonen, som går i femte klass, hjälper mig i min berättelse. Nioåringen och maken lyssnar spänt, medan femåringen ber om mer ost till sin pasta.
Flera veckor senare sitter jag och femåringen i bilen hem från förskolan. Han sitter bredvid mig och jag märker hur han funderar över något, tillslut frågar han. ”Mamma, varför finns det inga killfröknar på förskolan?” Jag säger att jag inte vet och att det är konstigt. Det måste ju vara världens bästa jobb att få arbeta på förskola. Min lille pojke ser sammanbiten ut och funderar en lång stund sen säger han; ”Det var nog så att alla killfröknar dog den där gången då alla blev halhuggna.” Jag förstår inte alls vad han menar. Vaddå gången då alla blev halshuggna? Vad menar han? ”Ja, men mamma den där gången då moster Stina fick välja hur hon ville dö. Men hon svimmade och då klarade hon sig. Det var nog då alla killfröknar dog.”
Tänk vad viktigt det är att veta elevens förförståelse när du ska lära ut något. Tänk vad svårt det är i klassrum fyllda med elever med olika bakgrund födda i olika kontexter. Tänk vad galet det kan bli om du inte innan tar reda på vart var och en befinner sig när du sätter igång en lärresa. Jag undrar hur ofta jag skjuter över målet? Går det att undvika?
Jag tror inte det Bara just därför arbetar jag aktivt för att det i skolan inte finns det några dumma frågor. Det är alltid okej att göra fel. För inte vill vi att femåringen ska gå genom livet och tro att förskolans killfröknar utrotades under Stockholms blodbad.

Leave a Reply

