Flickan från förr 

Lite stressad kommer jag in på förskolans gård för att hämta mitt barn, som fått feber under dagen. På gården ser jag personalen som säger att min lillkille ligger inne på soffan. Jag noterar i ögonvrån att det finns ytterligare en vuxen på gården. Det är något bekant över henne och jag borde väl hälsa, men jag vill skynda in till min sjukling, så jag struntar i artigheterna. 

Sonen sitter i soffan med en fröken och äter glass. Nöjd men ändå lite ömklig. Jag slår mig ned bredvid honom. Då hör jag en röst bakom mig. “Karin, känner du inte igen mig.” Och då gör jag det. Den bekanta personen från gården, som nu står bakom mig, är en gammal elev. En av de där eleverna som krävde de där extra timmarna av engagemang. En av de eleverna som livet inte var så snäll mot. Som faktiskt for ganska illa. Hon står framför mig och hela hon är så strålande vacker. Jag kramar om henne länge. Hon är en av de där eleverna som aldrig riktigt lämnat mig.

Nu står hon på sonens förskola och ler med hela ansiktet och säger stolt; “Till våren är jag klar med komvux och jag kommer gå ut med högsta betyg.” Sen som en viskning “Vet du att du var den första som såg mig och förstod hur illa det var.” 

Den stunden, den flickan, det leendet kommer jag bära med mig resten av mitt lärarliv. Min insats i hennes historia är inte särskilt stor, och eftersom hon lämnade vår skola i förtid skulle det till och med kunna ses om jag misslyckats. Men nu stod hon här med sin gymnasiekompetens, hel och välmående. Tänk om jag inte hade ringt de där samtalen den där gången för länge sen, om jag inte lagt ner den där tiden. De där extra timmarna. Jag kan inte tänka mig ett bättre kvitto på en insats. Det ska jag påminna mig om nästa gång jag tycker att elevärenden äter upp min tid. De där fem minuterna i hallen på förskolan gav tillbaka, flera gånger om.

Leave a Reply

