När det är dags att säga tack!

För lite mer än 11 år sedan gick min man, jag och vår lille son runt i vår stadsdel i jakt på förskoleplats. Vi hade fått besked av kommunens samordnare att någon kommunal plats inte var att räkna med än på väldigt länge. Vi hade tyckt vi varit ute i god tid och följt alla regler och rekommendationer och var lite tagna av att vår lille pojk nog inte skulle få någon förskoleplats.  Därför, som en chansning, hade jag på vinst och förlust skrivit ut en lista på alla fristående förskolor i stadsdelen och nu den här kalla februaridagen gick vi runt för att besöka de olika alternativen. Vi visste då ingenting om vare sig föräldrakooperativ eller andra former av fristående förskolor och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte var skeptisk. Men vi hade liksom inget annat val. Barnet måste ju ha en förskoleplats.

Vi gick från den ena förskolan till den andra och lämnade in vår intresseanmälan. Jag minns att vi kände oss lite obekväma i vårt letande. Så till slut kom vi till en gata där det på mitt papper fanns två förskolor men på andra sidan vägkorsningen, på andra sidan gränsen till stadsdelen låg det två till. Den ena var en montessoriförskola som bara tog emot äldre barn, men när vi ringde på dörren till den andra var det som om vi klev in i en ny värld. Det öppnade en förskollärare som utan att tveka pratade direkt till vår lille ettåring som stod där vid dörren och hon fångade på ett nästan magiskt sätt hans uppmärksamhet. När vi gick därifrån minns jag att vi sa till varandra; “Tänk om vi fick ha vårt barn där. Tänk om vi fick den möjligheten”.

Av tio förskolor som fick vår intresseanmälan svarade en och det var just Draget. Och vår lille pojk fick plats att börja. Idag den 18 juni 2015 har vi varit och sagt hej då. Tre barn har blivit stora och det är dags för oss som familj att lämna allt vad kooperativ innebär. Men det är också tid att säga tack för det finns så enormt mycket som detta kooperativ gett mina barn, min familj och mig.

I elva år har vi städat, tjänstgjort, gått på möten, handlat, ordnat utflykter, målat, skottat snö och klippt gräs. Många har undrat, nu under våren, om det inte kommer att bli skönt att få slippa allt det där och en del av mig tycker kanske det. Men det är inte lättnad jag känner ikväll när jag skriver detta, utan tacksamhet, en tacksamhet som är svår att klä i ord. Att vi som familj varit medlemmar på Draget är nog det som präglat mig mest i mitt vuxna liv. Det är på Draget mina barn fick sin grundtrygghet utanför hemmet. De har blivit sedda som de individer de är och blivit tagna på allvar. Ofta har jag, när jag lämnat mina barn tänkt att alla, precis alla barn, borde få gå på en förskola som Draget. Där det finns lugn och omtanke, bus och lek, och professionella förskollärare och barnskötare som möter barnen utifrån deras behov med glädje och entusiasm.

Men det var också på Draget jag lärde mig vara en klok förälder, av de andra föräldrarna som hade lite äldre barn och av den personal som alltid funnits där. Vi har fått vänner för livet. På Draget fick jag också för första gången insikten av vikten av att en personalstyrka strävar åt samma håll i sitt utvecklingsarbete. Jag var personalansvarig i tre och ett halvt år och de samtalen som vi hade i personalgruppen och de erfarenheter jag fick där är fortfarande en utgångspunkt i mycket jag gör i min professionella vardag idag. Och den resa som Draget gjort som förskola på dessa elva år är jag väldigt stolt över. Jag är fantastiskt stolt över Dragets personal och skulle nominera dem till alla lärarpriser i världen om jag kunde för de har lärt mig så mycket. Och jag är så tacksam för allt.

Men nu är det slut. Det är dags att gå vidare. Draget kommer alltid att finnas kvar i våra hjärtan och det känns lite sorgligt att allt är slut. Samtidigt är det ju så bitterljuvt som livet är. Så det är dags att säga tack, tack till alla barn, alla föräldrar och alla fröknar ingen nämnd och ingen glömd. Vi kommer att hälsa på redan till hösten!

Leave a Reply

