Ett första intryck…

Ett nytt läsår ligger framför oss med allt vad det innebär med nya elever, kunskaper och erfarenheter. Idag har jag träffat min nya etta som jag ska undervisa i svenska. Följande rader kan uppfattas som outhärdligt skryt, men det bjuder jag på, för idag har jag gjort det omöjliga och undervisat om läroplanen så den blev lustfylld, spännande och tydlig. 

Mitt mål med den första lektionen i ettan är att sätta ett tillåtande arbetsklimat och snabbt få en relation till eleverna. När de funderar över dagen ska de minnas sin svensklektion med glädje och nyfikenhet. Dessutom vill jag på ett tydligt sätt förklara innehållet i kursen och vad som förväntas av eleverna. Helt enkelt en lustfylld lektion om läroplanen. 

Min etta är teaterelever, så istället för att använda mig av en klassisk power point eller tavlan beslöt jag mig att använda rekvisita. Jag tog helt enkelt en tygkasse och fyllde den med en penna, en telefon, en mikrofon, ett nummer av tidningen VI, Strindbergs Inferno, von Bredows Hur kär får man bli, en samling med skräcknoveller och språkriktighetsboken riktig svenska från 1960. På datorn plockade jag fram kunskapskraven. Jag kände mig redo. 

Min nya klass och jag tittar på varandra. Ryktet har gått att jag heter Fröken Bagare på sociala medier. Att jag har både Twitter instagram och snap chat. Redan där är jag hemma. De fattar att jag vill spela på deras planhalva, hur jäkla konstig den än må vara. (Hur jag än försöker fatta det roliga med snap chatt begriper jag det inte) 

Jag berättar att jag för det mesta är glad älskar att elever ställer frågor och att vi gör fel tillsammans. De som gör många fel lär sig massor. Jag berättar att lärare är det bästa jobbet man kan ha och att jag är nyfiken på att lära känna dem och att jag har höga förväntningar på var och en.

Sen börjar vi prata om vad vi ska göra under året. Jag plockar upp mikrofonen. Den står för retorik och vi pratar om varför det är så viktigt att kunna göra sin röst hörd. Pennan får representera de texter vi ska skriva under året. Vi pratar om makten i det skrivna ordet och vikten att kunna anpassa sitt språk efter sin mottagare. Telefonen och boken riktig svenska kommer fram och vi pratar om att vi uttrycker oss olika till farmor jämfört med kompisarna. Att formellt språk funkar i vissa lägen men inte i andra. Tidningen VI kommer fram som en symbol för de olika texter vi ska läsa, sammanfatta och använda för att sedan skapa egna texter.

Sist tar jag upp von Bredow, Strindberg och skräcknovellerna och vi pratar om litteratur vi ska läsa och prata om. Framme på katedern stod nu en rebus som tillsammans bildade det centrala innehållet i ämnet svenska och samtidigt visade inom vilka områden eleverna kommer bli bedömda. 

Jag avslutade lektionen med att betona att jag kommer vara tydlig med när jag samlar in bedömningsunderlag och när vi övar. Och det som sker på övningslektionerns kan enbart användas till elevernas fördel. 

Lektionen avslutades och flera elever kom fram och tackade för en tydlig genomgång och för att de kände nyfikenhet och tillförsikt inför året som komma ska. Och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte lämnade klassrummet med stor tillfredställelse. 

Uppdrag utfört! 

Leave a Reply

