Tacksam…

Jag åker tåg från Stockholm igen. Det är nästan på dagen tre år sen jag mötte Jan Björklund i ett varmt rum på utbildningsdepartementet. Tre år och så mycket som hänt, så mycket jag fått vara med om och så mycket jag fått möjlighet att göra. 

För tre år sedan var jag arg och min förtvivlan över vad korkade beslut fick för konsekvenser för de fantastiskt fina unga människor jag mötte varje dag, var stor. Jag är fortfarande arg ibland och numera också ofta förtvivlad över den värld vi lever i. Men idag vet jag att det jag gör kan skapa förändring om jag kanaliserar mina känslor rätt. Om jag fokuserar på rätt saker, på bra människor. – Satan vad mycket som går att förändra tillsammans om man bara vill, jobbar smart, och vågar ta plats och säga som det är. 

Idag åker jag tåg från Stockholm för jag har fått världens galnaste sommarjobb. Ett sommarjobb där jag och Jacob ska leda morgon-webbTV live från Almedalen. Hissnande och roligt och jag känner ödmjukhet inför att få denna möjlighet att vara med, lära mig, och att kunna förmedla allt, till alla de som inte kan vara på plats. 

På tåget hem från planeringsdagarna fylls jag av en enorm tacksamhet inför att jag får möjlighet att göra dessa resor. Allt jag får lära mig och uppleva. Även om jag är trött ibland, och huvudet just ikväll snurrat runt en hel del farhågor om otillräcklighet, landar känslan i ödmjukhet. Tänk, vilket fantastiskt jobb jag har! Så hur oscarsgalatöntigt och amerikanskt den än kan verka känner jag ett stort behov att tacka ikväll.

Så tack! Tack världens bästa Schillerskaelever, ni som lärt mig allt om att våga. Tack alla kloka kollegor på Schillerska, för att ni står ut med min galenskap och otålighet och för att ni gör det roligt att gå till jobbet. Tack till mina chefer för att ni tillåter mina utflykter. Tack alla ni som läst, kommenterat, blivit provocerade eller hejat. 

Tack Skolsmedjan! Tack Lärarförbundet! Tack Cecilia för att du lärt mig hur politiken funkar! Tack Jacob, hjälp vad roligt vi ska ha. 

Och sist men inte minst tack världens bästa familj… Christian, Holger, Arvid och Bruno utan er finns ingenting, ni är bäst! 

One thought on “Tacksam…

Leave a Reply

