Det ska fan att vara lärare med så låg tilltro

Jag är lärare och jag är relativt duktig på mitt jobb. Med lugn trygg och fast hand kan jag guida mina elever genom kursinnehåll och få dem att lära sig, utvecklas och tro på sig själva.

Det råder inga tvivel om att det är jag som lärare som är den i klassrummet med mest erfarenhet och mest kunskap om det ämne vi ska studera. Dessutom har jag i massor av år samlat på mig både erfarenheter och gedigna kunskaper om didaktik. Klassrummet är därför min tryggaste arena. Det är inte särskilt konstigt utan snarare helt naturligt och något som alla lärare borde känna.

Dock pågår en offentlig debatt om mitt yrke som i sig undergräver min yrkeskunskap och min faktiska auktoritet trots att syftet med debatten är att sträva efter det motsatta. Plattityder som att ”det måste vara ordning och reda i skolan” eller ”läraren måste vara auktoriteten” används som om det fanns en stor massa i Sverige som vill att skolan ska vara oordning och kaos. Så är det naturligtvis inte. Men att denna bild målas upp gång på gång gör att tilltron till vad jag som lärare efter en fem år lång grundutbildning, vidare studier och minst femton års erfarenhet i yrket faktiskt kan ifrågasätts varenda gång den målas.

Idag handlade det om normkritikens roll i skolan. Supernannyn Anna-Karin Wyndhamn skriver i en gästkolumn i GP om hur detta normkritiska förhållningssätt undergräver både kunskapen i sig och mig som lärare. Den låter liksom eleverna ta över makten och det blir kaos. Inte konstigt att svenska elever inte är så bra på matte konstaterar Wyndhamn. Framförallt är det ett citat ur Skolverkets stödmatrial om normkritik som uppehållet henne. ”Frågan om vad som är kunskap, vad denna kunskap ska bestå av och vem som ska förmedla den är en fråga som även lyfts inom normkritiken.”

Låt oss för ett ögonblick bryta ner detta citat med att ställa oss några frågor; Är all kunskap absolut? Finns det exempel i historien när de som hade makt ville att folket skulle ta vissa saker för sanna för att det gynnade makten? Hur utvecklas samhället om vi inte ifrågasätter och hela tiden lär om och lär nytt? Och om eleverna skulle ifrågasätta skulle lärarens kunskap om ämnet i ett slag bli mindre skulle lärarens ställning som auktoritet rubbas?

Det som är kunskap idag är ett enormt fält och det som en ung människa idag behöver kunna är betydligt mer än vad elever behövde kunna för hundra år sedan. Samtidigt har det alltid skett en sållning av stoffet som ska läras ut, av samhället, i läroplaner, senare i läroböcker och vidare av lärarna. Normkritiken är ett sätt för eleverna att träna att förstå varför August Strindberg får fem sidor i läroboken när Selma Lagerlöf bara får en. Detta trots att Lagerlöf tillskillnad från Strindberg både fick Nobelpris och satt i Akademien. Att förstå dessa mekanismer är också kunskap.

Normkritiken får oss också att få syn på det faktum att det under 2000-talet getts ut fem gånger fler böcker som handlar Alex Schulmans familjemedlemmar än vad som getts ut om berättelser från tillexempel Hammarkullen. Vad det gör med oss människor när det kommer till representation och makt. Är inte det kunskap?

Många gånger varje år ställer elever frågor som rubbar mina vana mönster om vad jag ska lära ut. Vad vore jag för auktoritet om jag inte vågade ta dessa frågor på allvar. Blottlägga dem och ta reda på svaret tillsammans med eleverna. Nej just det, om jag inte vågade göra det vore jag ingen auktoritet utan en auktoritär lärare och det är en jäkla skillnad. Det betyder inte heller att bara för att eleverna ifrågasätter kommer slutsatsen bli att de hade rätt.

Jag är den i mitt klassrum som läst både Strindberg och Lagerlöf, men också Schulman och Hetekivi Olsson. Jag är den som gått på universitet och dessutom utbildat hundratals ungdomar. Nog klarar jag av elevernas normkritiska analyser. Värre är det med enkla populistiska sanningar i våra största morgontidningar. Men det är klart jag klarar av dem med.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s